Zo blijf je in topvorm als ondernemer

 In Geen categorie

Zo blijf je in topvorm als ondernemer

Stel jij winst ook boven je eigen gezondheid? Als ondernemer heb je mogelijk nog geen manier gevonden om je gezondheidsdoelen in je dagelijks leven in te passen. Met deze zes tips blijf je in topvorm:

1. Maak een plan

Een succesvolle onderneming begint met een goed plan. Een plan leidt je via de juiste acties naar je doelen toe. Hetzelfde geldt ook voor je gezondheid. Wil je gewicht verliezen, een lagere suikerspiegel of meer energie, maak dan een plan en kijk meteen hoe dit in je professionele en privéleven past. Het ideale gezondheidsplan matcht met je dagelijks leven en ondersteunt je tegelijkertijd bij het bereiken van je gezondheidsdoelen. Hiermee leg je de basis voor een gezond en fit lijf.

2. Neem kleine, gemakkelijke stappen
Als drukbezette ondernemer heb je geen tijd om uren in keuken te staan of in de sportschool door te brengen. Daarom is de Kaizen filosofie zo succesvol. Als je slechts 1 procent van je tijd investeert in je gezondheid, heeft dat op lange termijn een groot effect. Neem dus kleine, gemakkelijker stappen richting je gezondheidsdoel.

3. Ga voor kort en intensief
Sport jij niet omdat je het te druk hebt? Je bent niet de enige. Veel ondernemers geven tijdgebrek als reden om niet aan hun gezondheid te werken. De oplossing: doe hoge intensiteit intervaltraining ofwel HIIT. Dat zijn korte, intensieve sessies die niet veel tijd kosten. HIIT werkt ook goed om af te vallen bij je buik.

4. Zorg voor ruimte in je hoofd
Door regelmatig ruimte te maken in je hoofd, blijf je mentaal in topvorm. Een goede manier hiervoor is mediteren, maar ook regelmatig korte pauzes nemen of lunchwandelingen maken werken goed. Hierdoor kun je beter tegen stress, heb je een betere focus en meer creativiteit.

5. Gezonde snacks
Als jij je afleiding zoekt in eten, zorg dan dat er gezonde snacks binnen handbereik liggen. Denk aan ongebrande noten of verse groenten en fruit. De volgende keer dat je een stressvol telefoontje of overleg hebt gehad, grijp je naar iets gezonds en voed je je lijf met belangrijke voedingsstoffen. Dit helpt ook om in topvorm te  blijven en een gezond gewicht te krijgen.

6. Houd je voortgang bij en leg verantwoording af
Net zoals je voor je bedrijf doelstellingen formuleert om te zien of je on track bent, kun je dat ook doen voor je gezondheid.

Als je wilt afvallen, kan de weegschaal je hierbij helpen. Wil je minder suiker eten, houd dan een paar weken bij wat je eet en hoeveel suiker en andere snelle koolhydraten je hiermee binnenkrijgt. Er zijn handige apps die dit voor je kunnen uitrekenen.

Door je eetgedrag te noteren, word je je niet alleen bewust van je voedselkeuzes. Ook kun je hiermee zien of je op deze manier je gezondheidsdoel dichterbij haalt.

Om te zien of je uithoudingsvermogen verbetert, kun je bijhouden welke oefeningen je doet en voor hoe lang. Ben je niet on track, dan kun je op deze manier gemakkelijk bijsturen.

Verantwoording afleggen is ook een goede manier om je gezondheidsdoelen te halen. Vertel vrienden en collega’s wat je wilt bereiken en doe eventueel zelfs een weddenschap.

Je kunt ook je medewerkers bij je gezondheidsdoelen betrekken door te zorgen voor gezonde lunches in de kantine of samen mee te doen aan een sportevenement. Zo blijf niet alleen jij in topvorm, maar je personeel ook!

Bron: Brisk Magazine

Recent Posts

Leave a Comment